Skip to main content

Vorige week was het tijd voor mijn favoriete week van het jaar: wintersport. Deze vakantie geeft mij rust, ontspanning en veel ruimte om na te denken. In dit artikel koppel ik mijn Core marketingtips aan mijn grootste winter-hobby: skiën.

1. Ga terug naar de Core 

Sinds twee jaar is skiën voor mij compleet veranderd. Ik heb namelijk mijn Anwärter gehaald. Het diploma voor skileraar. Door in twee weken terug te gaan naar de basis – zowel in theorie als praktijk –  weet je waarom je iets doet. Elk moment uit een afdaling wordt tot in de detail besproken en getraind. Het maakt je een betere skiër en geeft je controle. Hetzelfde geldt voor marketing.

Het ontwikkelen van een marketingstrategie kost tijd. Maar ervaring leert: investeer die tijd in een goede basis. Denk na over een doel, boodschap, budget, tijdsplanning. Blijf sparren en finetunen tot ieder in de organisatie de strategie begrijpt. Of schakel Core in om het voor je te doen. Het geeft je controle. Het maakt marketing zoveel makkelijker én leuker. Dan maakt het in de toekomst niet meer uit wie marketingverantwoordelijke is, over de basis hoef je niet meer na te denken.

2. Je leert het beste door aan de slag te gaan

Een deel van de wintersporters leert als kind al skiën. Ik zie ze nog staan, die kleine kids bovenaan de rode piste. Zonder angst, gewoon hup: ze gaan naar beneden. Naarmate we ouder worden, proberen we ons steeds beter voor te bereiden. Je neemt liever eerst nog een skiles in SnowWorld, voordat je op vakantie gaat. Je blijft op de rode piste, omdat een zwarte piste heftig klinkt. Toch leer je het beste, door gewoon te doen. Realiseer je dat de perfecte voorbereiding op onbekende situaties niet bestaat.

Ja, werken vanuit een doordachte basis staat bij Core centraal. Maar dit tijd kost. Tijd die je als organisatie niet altijd hebt of vrij wilt maken. Een strategie ontwikkel je niet binnen een week of een maand. Mijn tip: start met de strategische basis die je wel al hebt. Ga aan de slag met marketing. Test of je basis in de praktijk werkt. Is het antwoord nee? Dan weet je wat je kan aanpassen. Is het antwoord ja? Goed. Je kan hierop verder bouwen. 

3. Wees altijd bereid om te leren

Sinds ik in het bezit ben van de Anwärter word ik in de winter wekelijks aangesproken. Zowel door beginners als mensen die al jaren skiën. Zelf komen ze eenvoudig de berg af, maar geloven dat een betere techniek ze meer ski-plezier oplevert.

De introductie van Core levert vergelijkbare vragen op. Ik spreek regelmatig organisaties die erkennen dat ze marketingexpertise missen. Ze weten dat marketing ze kan helpen op een professionele manier verder te groeien. Alleen zelf hebben ze geen marketingervaring om dit uit te voeren of een medewerker te trainen. Met Core investeer je in externe, onafhankelijke support én uitvoering. 

4. Verbeter in stappen

Je ski-techniek kan altijd beter, zelfs bij de beste skiërs. Het is goed om te streven naar de: 1. vorm, 2. houding, 3. ritme en 4. snelheid van de skileraar. Het is alleen niet realistisch om tijdens de afdaling alle vier deze punten tegelijk te verbeteren. Bij teveel nadenken verlies je al snel de controle. Kies de ene afdaling voor het maken van bochten in een vast ritme, waar je de volgende afdaling probeert je bovenlichaam richting het dal te oriënteren.

Zo zal het ook niet lukken om tegelijkertijd de interne branding, SEA en het sponsorbeleid van de organisatie naar een hoger niveau te brengen. Verdeel je focus en bepaal waar de prioriteit ligt. Geef de organisatie en jezelf tijd om te groeien. Als je volhoudt en gelooft in de gekozen aanpak, til je de marketing stap voor stap naar een hoger niveau.

5. Blijf doen wat je leuk vindt

Wintersport blijft toch gewoon de leukste vakantie vakantie die er is. Ik word blij van goedlopende korte bochten, maar kan net zoveel genieten van een sprong over een schans of het volgen van een hobbelig bospad. Ik zie deze vakantie zowel als ski-training als uitlaatklep om lekker gek te doen.

Ja, ook hier zie ik de vergelijking met mijn werk als Marketeer. Ik zie marketing als tool die organisaties luchtig houd. Binnen Core houden we van groots denken, creatief zijn, gekke dingen roepen. Het maakt ons onderscheidend en een unieke sparringpartner. Hoewel ik werk vanuit een vaste basis, zijn er verder geen regels. De oneindige creativiteit maakt mijn werk het allerleukste!

Silvie Griekspoor

Author Silvie Griekspoor

More posts by Silvie Griekspoor